Návod na dětskou chlapeckou pletenou čepici se šálou

Pruhovaná pletená  Pokud dáváte přednost pletení čepice před šitím zimní čepice , můžete si uplést tento pruhovaný komplet dětské plete...

Pruhovaná pletená 

Pokud dáváte přednost pletení čepice před šitím zimní čepice, můžete si uplést tento pruhovaný komplet dětské pletené čepice se šálou, například jako já z příze Elian Mimi. 

Tento návod na dětskou pletenou čepici je počítán pro věk cca 3 roky (obvod hlavy cca 50 cm) a výšku čepice 20 cm.

Tato středně teplá pletená čepice je upletena zcela jednoduše, klasickým hladkým lícovým žerzejem, tedy líc pleteme všechna oka hladce, rub pleteme obrace.
Pro pruhy jsem střídala přízi bílou (B), tmavě modrou (TMM) a světle modrou (SVM). Použila jsem přízi Elian Mimi, která mi doma zbyla po pletení svetru. Pochopitelně můžete použít i jinou. ;-)

Před započetím pletení je dobré si nejdříve uplést vzorek o velikosti 10 x 10 cm a podle tohoto vzorku s ohledem na tloušťku příze a velikost jehlic přepočítat počet ok a řad na potřebnou výslednou velikost.

Detailní návod, jak uplést čepici:

1) Nabereme na jehlice vel. 3,5 potřebný počet ok: 80 ok + 2 krajová oka

2) Upleteme pružný okraj patentem:

1.-5.řada okraj 1 oko hladce, 1 oko obrace, tmavě modrou přízí, jehlice vel. 3,5

3) Pleteme vzor lícovým žerzejem:
6.-7.řada lícový žerzej (líc pleteme všechna oka hladce, rub obrace), TMM příze, jehlice vel. 4,5 (a dále také 4,5)
dále:
4 řady SVM

2 řady Bílá
2 řady TM.M
2 řady Bílá
4 řady SVM
2 řady Bílá
4 řady TMM
2 řady Bílá
2 řady SVM
2 řady Bílá
2 řady TMM
2 řady Bílá

4) začínáme ujímat
38. řada: SVM upleteme 8 ok, další 2 spleteme hladce, opakujeme atd.,
39. řada: pleteme 
SVM jak se oka jeví bez ujímání 

40. řada: SVM upleteme 7 ok, další 2 spleteme hladce a opakujeme atd.,
41. řada: pleteme
 SVM jak se oka jeví bez ujímání

42. řada: Bílá příze - 6 ok upleteme, 2 spleteme hladce a opět opakujeme
43. řada: Bílá jak se oka jeví
44. řada: TMM příze - 5 ok upleteme + další 2 spleteme hladce, opakujeme

45. řada: TMM příze jak se oka jeví
46. řada: TMM příze 4 oka upleteme + další 2 spleteme hladce, opakujeme

47. řada: TMM příze oka jak se jeví
48. řada: Bílá příze 3 oka upleteme + další 2 spleteme, opakujeme

49. řada: Bílá příze, oka jak se jeví
50. řada: SVM příze 2 oka upleteme + další 2 spleteme, opakujeme

51. řada: SVM příze oka jak se jeví
52. řada: Bílá příze 1oko  upleteme, 2 spleteme, opakujeme

53. řada: Bílá oka jak se jeví
54. řada: TMM příze - spleteme každé 2 oka hladce (získáme polovinu ok)

55. řada: TMM - ukončení - navlékneme oka na pevnou nit a stáhneme, zavážeme
4) Na závěr sešijeme bok nebo jej sháčkujeme.

Tip: Pokud by Vám dítko začalo z čepičky vyrůstat, můžete spodní okraj prodloužit háčkovaným sloupkem ze stejné tmavě modré příze a prodloužit tak dobu, po kterou můžete čepici nosit.

Jak uplést provlékací šálu k zimní pletené čepici: 

K této pletené dětské čepičce jsem upletla i provlékací šálu:
1) Šíře 24 ok - nabereme na jehlice 3,5 či 4
2) Okraj - upleteme 5 řad patentem 1 oko hl./1 oko obrace TMM přízí

3) Dále lícový žerzej: (líc vše pleteme hladce, rub vše obrace)
VZOR: 2 řady TMM, 4 řady SVM, 2 řady B, 
dále opakujeme následující vzor: ** 2TMM, 2B, 2SVM, 2B, 4TMM, 2B, 4SVM, 2B ** stále dokola až k místu, kde chceme vytvořit otvor pro provlékání - tj. cca po 50 cm

Otvor pro provlékání:
Počet ok rozpůlíme, upleteme polovinu a zase se vrátíme, druhou polovinu nepleteme.
Tímto stylem upleteme cca 5-8 cm, upletená oka z jedné poloviny přehodíme na pomocnou jehlici, nejlépe však na pletací špendlík a upleteme stejným stylem i druhou polovinu šály.
Poté vrátíme oka z pomocné jehlice/špendlíku a pleteme opět společně dalších cca 10 cm.
Na závěr opět 5 řad TMM přízí okrajovým patentem 1oko hladce / 1 oko obrace.


Aby šála lépe držela stažená u krku, uháčkovala jsem malý "knoflík". Jde o obyčejné kolečko - základ 9 ok, další řada dl.sloupek vždy 2x do základního řetízkového oka - 18x dlouhý sloupek, atd., podle toho, jak velký knoflík chcete (tolik řad přidáme, vždy 2x tolik ok, kolik v předchozí).

Doufám, že se Vám můj návod na pletenou čepici líbil. Budu ráda, když jej využijete či budete sdílet dál. :-)

Dáváte-li přednost čepici "ušance", podívejte se například na tento zajímavý návod na pletenou čepici ušanku.

V další příspěvku pro Vás již chystám i návod na dívčí pletenou čepici s háčkovanou květinou. ;-)

Tip na starší návody z mého blogu, které by Vás mohly zajímat:
Jak ušít čepici? Střih a návod na dětskou čepici ušanku
Snadný návod jak ušít penál na pastelky nebo fixy
Jak vytvořit látkového pavouka na kostým
Jak zkrátit kalhoty?
Návod na výrobu látkové květiny z organzy

Náušnice klipsy - návod na výrobu
Šijeme dekorační polštáře dle vlastní fantazie


Mohlo by Vás také zajímat

0 komentářů

Flickr Images